Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vývoj geometrických pojmů u žáků 1. stupně ZŠ
Löbel, Miroslav ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Slezáková, Jana (oponent)
Diplomová práce zkoumá vývoj porozumění geometrickým pojmům u žáků při přechodu z 1. stupně základní školy na 2. stupeň. V teoretické části jsou uvedena teoretická východiska zavádění geometrických pojmů na 1. stupni, jejich ukotvení v RVP ZV a dále je sledována linie budování pojmů ve dvou řadách učebnic matematiky. V závěru první části jsou představena didaktická prostředí, která jsou vhodná pro budování pojmů obvod a obsah. Druhá část práce obsahuje výzkum, jehož cílem bylo zjistit, v jaké fázi procesu porozumění geometrickým pojmům se nachází žáci při přechodu na 2. stupeň. Výzkum byl realizován pomocí didaktického testu ve čtyřech 6. třídách, výsledek je přeložen formou tabulek. Po skončení testu byly s vybranými žáky vedeny rozhovory s cílem zjistit, jaké dosavadní znalosti a dovednosti je k jejich řešení vedly. Na vzorku žáků byl realizován pokus o reedukaci, který bude po třech měsících výuky znovu ověřen v druhém kole testování; výsledek je opět představen formou tabulek. Závěrem je zhodnoceno naplnění cílů diplomové práce. KLÍČOVÁ SLOVA geometrie, mnohoúhelník, obsah, obvod, budování schémat, poznávací proces míry
Didaktický potenciál hry Ubongo ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ
Váchová, Michaela ; Slezáková, Jana (vedoucí práce) ; Jirotková, Darina (oponent)
Tato diplomová práce hledá možnosti využití deskové hry UBONGO ve vyučování matematice na 1. stupni základní školy. Je zaměřena na manipulativní činnosti žáků během hry a jejím cílem je prozkoumat, co se žáci prostřednictvím této hry učí. Teoretická část popisuje východiska pro výzkum, tedy obsah učiva matematiky a geometrie v RVP ZV, vývojové etapy dítěte z hlediska jeho učení, hru s důrazem na deskovou hru, dotýká se motivace a inspiruje se úlohami z geometrického prostředí Parkety v metodě prof. M. Hejného. Praktická část práce obsahuje přípravu gradovaných úloh, které jsou vytvořeny ze hry UBONGO, za účelem realizace kvalitativního výzkumu. Pomocí této řady gradovaných úloh a následné realizace předexperimentu a experimentu je ověřován didaktický potenciál hry UBONGO, a to se žáky na 1. stupni základní školy. Průběh experimentů je popsán včetně postupů, strategií a poznatků, které se žáci prostřednictvím hry učí. V závěru práce je provedeno vyhodnocení naplnění jednotlivých cílů práce. KLÍČOVÁ SLOVA rovinná geometrie, 2D, manipulace, hra, Ubongo, motivace, učení, polyomino, mnohoúhelník, gradace, strategie
Zavádění obsahu mnohoúhelníků, zejména metodou uvolňování parametru, v primární škole
Kovář, Luděk ; Kloboučková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Tůmová, Veronika (oponent)
Tato práce se zabývá popisem konstruktivisticky vedené výuky matematiky ve třetím ročníku základní školy se zaměřením na geometrii a konkrétně na jeden ze způsobů zavádění obsahu obecného trojúhelníku, který vyjadřuje vztah mezi stranou a příslušnou výškou a tímto obsahem. V práci popisuji šest konkrétních výukových hodin od jejich přípravy, popisu průběhu a vlastní reflexe, analyzuji v nich některé kognitivní jevy a zabývám se i sociálními vztahy mezi žáky. Dále uvádím podrobný rozbor úloh ze závěrečného diagnostického testu, kde se snažím ověřit úspěšnost takto vedené výuky. Po čtyřech letech se snažím o ověření trvalosti takto získaných poznatků v mysli žáků, což dokumentuji rozborem dalších úloh. Průběh celého experimentu byl veden metodou uvolňování parametru. Jednotlivé vyučovací hodiny byly v souladu s uvedenými etapami této metody popsané v odborné literatuře. V práci uvádím, že jsem ověřil, že tato metoda je použitelná i ve výuce matematiky již ve třetím ročníku základní školy. KLÍČOVÁ SLOVA styly výuky, obvod a obsah, čtvercová síť, mnohoúhelník, parametr, metoda uvolňování parametru
Konstrukce mnohoúhelníků s využitím didaktické pomůcky
Průšová, Adéla ; Kloboučková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Havlíčková, Radka (oponent)
Tato práce se zabývá konstrukcí mnohoúhelníků s využitím pomůcky geoboard na prvním stupni základních škol. Provedla jsem analýzu tří řad učebnic, abych zjistila, jakou a zda vůbec poskytují možnost mechanické práce s tvorbou mnohoúhelníků. Na základě nastudování odborné literatury zabývající se výukou matematiky, konkrétně geometrie, na základní škole, jsem vytvořila šablony, které se dají použít při práci s geoboardem. Šablony byly v praxi řešeny žáky ve třech ročnících, díky čemuž jsem mohla vyhodnotit jejich funkčnost. Následně byly provedeny korektury zadání šablon chybně zadaných tak, aby nebyly nikterak zavádějící či matoucí. Dále jsem popsala tři fáze zavádění práce s geoboardem, které jsem sama prováděla, a které jsou detailně zapsány v jednotlivých protokolech. Vyvodila jsem didaktický potenciál práce s geoboardem a teoretické nástrahy, které vyplývají z jeho používání.
Pokročilé partie planimetrie
Hajmová, Kateřina ; Štěpánová, Martina (vedoucí práce) ; Moravcová, Vlasta (oponent)
Cílem diplomové práce je představit řadu poznatků z pokročilé planimetrie, které lze dokázat užitím znalostí středoškolské geometrie. Vybraná tvrzení se věnují vlastnostem čtverců mající společný vrchol (Finslerova-Hadwigerova věta, Věta o čtyřech čtvercích, Bottemaova věta), význačným bodům rovinných útvarů (Věta o Gergonnově bodě, Věty o Švrčkově bodě, Věty o Simsonově přímce či Miquelovy věty), Feuerbachově kružnici a její souvislosti s Eulerovou přímkou. Dále je zde uvedena Reimova věta, Napoleonova věta a Thébaultova věta. Práce obsahuje mnoho ilustrací vytvořených v matematickém softwaru Geogebra, které jsou dostupné online v interaktivní podobě.
Geometrické důkazy
Hanusová, Tereza ; Štěpánová, Martina (vedoucí práce) ; Halas, Zdeněk (oponent)
Název práce: Geometrické důkazy Autor: Tereza Hanusová Katedra: Katedra didaktiky matematiky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Martina Štěpánová, Ph.D., Katedra didaktiky matematiky Abstrakt: Práce se zabývá takovými důkazy matematických vět, v nichž podstat- nou roli hrají obrázky a středoškolská geometrie. Cílem textu je přiblížit nezvyklý přístup k důkazům, ve kterých čtenář doslova vidí, jak probíhají. Práce se vě- nuje důkazům vět spadajícím pod tři témata, a to figurální čísla, mnohoúhelníky a obsahy rovinných útvarů, jejichž hranici tvoří křivka. Práci mohou využít peda- gogové k oživení výuky matematiky na střední škole nebo studenti matematicky orientovaných oborů k rozšíření znalostí o neobvyklý způsob dokazování vět. Klíčová slova: důkaz, geometrie, figurální číslo, mnohoúhelník, obsah útvaru 1
Rectagles inscribed in Jordan curves.
Ye, Tomáš ; Šír, Zbyněk (vedoucí práce) ; Vršek, Jan (oponent)
Představíme kvocienty, což jsou speciální typy topologických zobrazení, která přirozeně zachovávají spojitost ostatních funkcí. Nejprve budeme studovat uni- verzální vlastnosti těchto kvocientů a později je použijeme k formálnímu zavedení topologického lepení. Tento koncept nám umožní definovat a podrobně zkoumat topologickou strukturu Mobiova pásku a Reálné projektivní roviny. Nakonec tuto vybudovanou teorii použijeme k dokázání tvrzení, které říka, že každá Jordanova křivka obsahuje vepsaný obdélník.
Zavádění obsahu mnohoúhelníků, zejména metodou uvolňování parametru, v primární škole
Kovář, Luděk ; Kloboučková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Tůmová, Veronika (oponent)
Tato práce se zabývá popisem konstruktivisticky vedené výuky matematiky ve třetím ročníku základní školy se zaměřením na geometrii a konkrétně na jeden ze způsobů zavádění obsahu obecného trojúhelníku, který vyjadřuje vztah mezi stranou a příslušnou výškou a tímto obsahem. V práci popisuji šest konkrétních výukových hodin od jejich přípravy, popisu průběhu a vlastní reflexe, analyzuji v nich některé kognitivní jevy a zabývám se i sociálními vztahy mezi žáky. Dále uvádím podrobný rozbor úloh ze závěrečného diagnostického testu, kde se snažím ověřit úspěšnost takto vedené výuky. Po čtyřech letech se snažím o ověření trvalosti takto získaných poznatků v mysli žáků, což dokumentuji rozborem dalších úloh. Průběh celého experimentu byl veden metodou uvolňování parametru. Jednotlivé vyučovací hodiny byly v souladu s uvedenými etapami této metody popsané v odborné literatuře. V práci uvádím, že jsem ověřil, že tato metoda je použitelná i ve výuce matematiky již ve třetím ročníku základní školy. KLÍČOVÁ SLOVA styly výuky, obvod a obsah, čtvercová síť, mnohoúhelník, parametr, metoda uvolňování parametru
Výuka rovinné geometrie na středních školách
Machovcová, Lucie ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Dvořák, Petr (oponent)
Práce porovnává a hodnotí několik středoškolských učebnic matematiky, ve kterých najdeme učivo z rovinné geometrie. Cílem práce je vyvození hlavních předností a nedostatků těchto učebnic, zhodnocení, zda všechny učebnice obsahují témata předepsaná Rámcovým vzdělávacím programem, a provedení dotazníkového šetření mezi stávajícími učiteli matematiky. Na základě takto získaných informací je v poslední kapitole popsáno, jak by měla vypadat nová, ideální učebnice planimetrie. Součástí nově vytvořené učebnice jsou i témata, která se v porovnávaných středoškolských učebnicích nevyskytují, přestože k jejich pochopení není potřeba žádných dalších nových pojmů. Klíčová slova: geometrie, výuka geometrie, učebnice, mnohoúhelník, kružnice

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.